© Marco Borggreve

Kristian Bezuidenhout

Kristian Bezuidenhout ontdekte de fortepiano als ideaal instrument voor Mozarts pianomuziek tijdens zijn studie. Pianisten in opleiding krijgen altijd te horen dat ze Mozart sierlijk, ‘gracioso’ moeten spelen, vertelt Bezuidenhout in een interview. Dat hij steeds moest inhouden klopte niet, dacht hij, want er zit wel degelijk Sturm und Drang in Mozarts muziek. Toen hij de pianoforte bespeelde, viel alles op zijn plaats.

 

Kristian Bezuidenhout werd geboren in Zuid-Afrika, groeide op en begon zijn pianostudie in Australië, vervolgde zijn opleiding aan de Eastman School of Music in New York en woont tegenwoordig in Londen. Hij studeerde piano bij Rebecca Penneys, fortepiano bij Malcolm Bilson, klavecimbel bij Arthur Haas en continuo-spel bij Paul O’Dette. Op zijn 21ste levensjaar won hij de Eerste én Publieksprijs op de Internationale Fortepiano Competitie in Brugge 2001.

 

Nu is Kristian, behalve pianist, een van de meest gevraagde bespelers van fortepiano en klavecimbel en speelt hij regelmatig met oudemuziekspecialisten als Frans Brüggen, John Eliot Gardiner, Philippe Herreweghe, Trevor Pinnock, Ton Koopman, Christopher Hogwood, Giovanni Antonini, Isabelle Faust, Alina Ibragimova, Rachel Podger, Carolyn Sampson, Anne Sofie von Otter en Mark Padmore. Kristian is artistiek directeur verbonden aan het Freiburger Barockorchester en hij is vaste gastdirigent van The English Concert.

 

In de afgelopen jaren was Kristian regelmatig te gast bij orkesten als Les Arts Florissants, Orchestra of the Age of Enlightenment, Orchestre des Champs Elysées, Koninklijk Concertgebouworkest, Chicago Symphony Orchestra en Gewandhausorchester Leipzig. Bij het Orkest van de Achttiende Eeuw raakte hij zo vertrouwd dat ze hem vroegen als dirigent op te treden. Ook ensembles als Tafelmusik, Collegium Vocale, Juilliard 415, Kammerakademie Potsdam en Dunedin Consort (Mattheus Passion) dirigeerde hij vanaf zijn instrument. In het seizoen 2018/19 zal hij het Scottish Chamber Orchestra, Irish Baroque Orchestra vanaf de fortepiano dirigeren, alsmede Freiburger Barockorchester en English Concert. Als solist zal hij optreden met het Cleveland Orchestra o.l.v. Cohen, Swedish Chamber Orchestra o.l.v. Dausgaard, London Symphony Orchestra o.l.v. Gardiner, Deutsches-Sinfonie Orchester Berlin o.l.v. Ticciati en Orchestre de Paris o.l.v. Harding. Solo recitals en kamermuziek (met Rachel Podger, Sol Gabetta and Chiaroscuro Quartet) brengen hem naar Parijs, Amsterdam, Arnhem, Naarden, Madrid, Wenen, New York, Washington DC, Montreal, Vancouver, Zurich en Oxford.

 

In 2016 voltooide Bezuidenhout zijn Mozart Sonatecyclus (op fortepiano), bij Harmonia Mundi. Voor de 7 CD’s met ontving hij onder meer een Diapason d’Or de Lánée, Preis der Deutschen Schallplattenkritik en een Caecilia. In 2013 ontving hij de Echo Klassik Award voor de beste concerto opname van het jaar (Mozart Concertos met het Freiburg Barockorchester). De CD met Mark Padmore (o.a. Schumanns Dichterliebe) kreeg een Edison Award. Recente releases zijn Winterreisse met Mark Padmore en Bach Sonates voor viool en klavecimbel met Isabelle Faust.

Data Protection

Impressum

BIJ ANDREAS

Turfpoortstraat 29
NL 1411 ED Naarden

naardenpianofestival.nl production@naardenpianofestival.nl

© 2019 by Naarden Piano Festival. All Rights Reserved